Een fietszone kan je het best omschrijven als een verzameling van aan elkaar grenzende fietsstraten. In een fietsstraat – en dus ook in een fietszone – krijgt de zwakke weggebruiker, in concreto de fiets en aanverwante tweewielers, opperste topprioriteit. De maximumsnelheid is er beperkt tot 30km/u en fietsers inhalen is niet toegestaan.
“De stad kiest heel bewust voor de invoering van een fietszone in dit gebied voor de veiligheid van de massale hoeveelheid fietsende scholieren die dagelijks gebruik maken van bovenvermelde straten. Het betreft vooral smalle straten, waar inhalen hoe dan ook al geen eenvoudige klus is. Door de invoering van een fietszone, zal inhalen voortaan verboden zijn,” aldus schepen van Mobiliteit Marius Meremans (N-VA).
De Emiel Van Winckellaan valt qua breedte enigszins uit de toon in verhouding tot de andere opgenomen straten (ze is veel breder), maar de straat wordt voornamelijk aangedaan door bestemmingsverkeer, dus geen doorgaand verkeer. Bovendien bevinden er zich diverse campussen van het Oscar Romerocollege, wat de status van fietsstraat in een fietszone zeker verdedigbaar maakt.
“Hier kiest de stad voor duidelijkheid en consequentie. Dat is in het verkeer zeer belangrijk,” concludeert Meremans.