Luk Perceval, Bert Luppes en Oscar van Rompay gaven in een opiniebijdrage striemende kritiek op Milo Rau, de artistiek directeur van NTGent (DS 29 april). De briefschrijvers pleiten voor de terugkeer van een vaste spelersgroep om opleidingsmogelijkheden en meer werkzekerheid te bieden. Tegelijk pleiten ze voor meer subsidies vanuit het Kunstendecreet en spreken ze zich uit tegen de 'afbraakpolitiek' van minister van Cultuur Jan Jambon.
De vraag naar meer financiële ondersteuning vanuit de overheid is een constante. Dat hebben ook de voorgangers van Jambon, Joke Schauvliege (CD&V) en Sven Gatz (Open VLD), ondervonden. Meer subsidies zouden alles oplossen. Dat klopt: als er meer geld is, moet je geen keuzes maken. Of een organisatie daardoor zakelijk of zelfs artistiek bij de tijd blijft, is een andere vraag.
De nervositeit binnen de theaterwereld heeft ongetwijfeld te maken met de lopende beoordeling van subsidieaanvragen voor de periode 2023-2027. De stadstheaters van Gent, Brussel en Antwerpen vragen al lang meer financiële zekerheid. Zij willen erkend worden als Vlaamse Kunstinstelling, een begeerd statuut dat excellentie veronderstelt.
Maar een Vlaamse Kunstinstelling word je niet zomaar. Daarvoor moet je een strenge procedure doorlopen, met een internationale jury. De drie stadstheaters zouden ook de krachten kunnen bundelen en intenser kunnen samenwerken in één kunstinstelling. De N-VA ziet daar brood in. Revolutionair is dat niet: Opera Ballet Vlaanderen heeft ook podia in Antwerpen en Gent. Deze legislatuur wordt er geen nieuwe procedure opgestart. Soms is het water dieper dan gedacht.