In een notendop

  1. Richting wordt definitief: van KBC- (scheepswerfstraat) naar AXA-bank (Kloosterstraat). Dit blijft ook woonerf + aan AXA komt stopstreep (verkeer moet halt houden).
  2. Palingbotterstraat: éénrichting blijft behouden (richting Rosstraat). Parkeren aan rechterkant van de straat.
  3. Kloosterstraat blijft ook éénrichtingsstraat, vanaf AXA naar Scheepswerfstraat.

Extra: op dit ogenblik is  er nog een stukje tweerichting (20-tal meter) in Sint-Ursmarusstraat om vanaf Café Marquise, De Brandt in te rijden. Dat is gevaarlijk en niet wenselijk. In samenspraak met AWV wordt dat stukje ook verlengd tot éénrichting.

Hoe gaat het nu verder?

Er zijn diverse constructieve voorstellen binnengekomen van raadsleden, burgers & Bruisend Baasrode met de vraag naar nog extra maatregelen. Vandaar dat de Petrus Van Bavegemstraat in proefopstelling blijft. Er zijn ook vragen rond de rest van Kloosterstraat, Schuurkouter en Rosstraat. Vanuit mobiliteit is er dan besloten om hier in participatie te gaan met de bevolking van Baasrode, alsook middenstand, scholen en verenigingen.

"Om een veilige schoolomgeving te creëren is er een blijvende inzet nodig”, zegt Bart Nobels, gemeenteraadslid uit Baasrode voor N-VA. “Deze maatregelen zijn al een serieuze stap voor een aangename omgeving rond het dorpsplein en een fietsvriendelijke schoolbuurt.

In het najaar willen we daarom goed luisteren naar de bevolking om samen op zoek gaan naar welke andere verkeersmaatregelen zich opdringen om deze dan later in proefopstelling in te voeren”, vervolgt Bart Claes, gemeenteraadslid uit Baasrode voor N-VA. Dit zal dus ruimer zijn dan de loutere directe schoolomgeving. “Het is geen makkelijke oefening”, besluit Meremans. “Maar het gezellige centrum van Baasrode moet leefbaar blijven én tegelijk vlot verkeer waarborgen.

Onderwerpen